Valitse sivu
Etusivu / Uutiset / Pirkkalan valtuusto päätti, että raitiotie rakennetaan vaiheittain Suupalle asti 

Pirkkalan valtuusto päätti tänään, että Pirkkala-Linnainmaa raitiotie rakennetaan vaiheittain Suupalle asti. Päätöstä edelsi kaksi äänestystä. Ensimmäisessä vaiheessa kiskot saadaan Partolaan. Tavoitteena on aloittaa rakennustyöt jo loppuvuodesta, ja liikennöinti Partolaan voisi alkaa vuonna 2028. 

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti omalta osaltaan Pirkkala-Linnainmaa raitiotien rakentamisesta saman toteutusvaihtoehdon mukaan aiemmin tänään

Tampereen nykyinen raitiotiejärjestelmä laajenee päätösten myötä Sorin aukiolta Härmälän kautta Pirkkalaan Suupalle ja Tampereen yliopistolliselta sairaalalta (Tays) Linnainmaalle.

”Tämä on merkittävä strateginen päätös, joka määrittää kuntamme kehitystä vuosikymmenten päähän. Raitiotie on kaupunkikehityshanke, joka lisää Pirkkalan vetovoimaa entisestään ja vauhdittaa positiivista väestö- ja talouskehitystä”, toteaa Pirkkalan kunnan pormestari Marko Jarva.

Ratikalla Suupalle arviolta vuonna 2032

Raitiotie rakennetaan päätöksen mukaan vaiheittain siten, että ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan osuudet Sorin aukio–Partola ja Kaupin kampus–Niihama. Liikennöinti voisi alkaa vuonna 2028.Ensimmäinen vaihe on sovitettu maankäytön, asumisen ja liikenteen valtiontukeen MAL-kaudella 2024–2027.

Raitiotieyhtiö voi tilata allianssilta vaiheen 2 osuuden Partola–Suuppa, kun valtion tuki ja edellytykset sen rakentamiseen ovat varmistuneet ja Pirkkalan kunnanhallitus on sen vahvistanut. Mikäli hankkeeseen tai sen valtionosuuden oletettuun määrään tulee olennaisia muutoksia, vaiheen 2 rakentaminen tuodaan valtuustolle uudelleen päätettäväksi. Raitiotien arvioitu valmistumisajankohta Suupalle on tammikuu 2032. Tampereella vaiheessa 2 valmistuu osuus Niihama–Linnainmaa.

Raitiotien rakentamisen yhteydessä toteutetaan myös niin sanottuja liittyviä hankkeita, joilla parannetaan katuympäristön laatua ja liikenteellistä tilajakoa. Liittyvien hankkeiden arvioidut kustannukset Pirkkalalle ovat vaiheessa 1 noin 3,5 miljoonaa euroa ja vaiheessa 2 noin 3,6 miljoonaa euroa.

Päätöksen mukaan raitiotie toteutetaan kahdessa vaiheessa, ensin Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Toisessa vaiheessa raiteita jatketaan Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle.

Valtuusto vertaili kolmea toteutusvaihtoehtoa

Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelmassa määritettiin kustannusarviot kolmelle eri vaihtoehdolle. Pirkkalan ja Tampereen valtuustot päättivät toteuttaa vaihtoehto C:n.  

Vaihtoehdon C toteutuskustannus on noin 358 miljoonaa euroa, josta Tampereen kaupungin osuus vaiheessa 1 on noin 171 miljoonaa euroa ja Pirkkalan kunnan noin 39 miljoonaa euroa. Toteutuskustannuksissa ei ole huomioitu valtionosuutta, jota saadaan raitiotietä varten tällä MAL-kaudella 54,5 miljoonaa euroa. Vaiheessa 2 Tampereen osuus on noin 70 miljoonaa euroa ja Pirkkalan noin 78 miljoonaa euroa.

Tampereen Raitiotie Oy veloittaa omistajakunnilta vuosittaista infravastiketta radan avaamisen jälkeen. Vastike sisältää investointi-, rahoitus sekä ylläpito- ja hallintokustannukset. Hallintokuluista vastiketta aletaan veloittaa jo vuonna 2026.

Vaihtoehdossa A raitiotie Pirkkala (Suuppa)–Linnainmaa olisi toteutettu kerralla rakentaen. Vaihtoehto ei kuitenkaan saanut tarvittavaa määrää valtion tukea.  Toteutuskustannusarvio vaihtoehdolle A oli noin 345 miljoonaa euroa.

Vaihtoehdossa B raitiotie olisi rakennettu vaiheittain, ensimmäisessä vaiheessa Pirkkalassa Partolaan asti ja Tampereella Niihamaan. Vaiheessa 2 rataa olisi jatkettu Niihamasta Linnainmaalle. Pirkkalassa päätepysäkiksi olisi jäänyt Partola. Toteutuskustannus vaihtoehdolle B oli noin 286 miljoonaa euroa.

Rakentamispäätöstä edelsi yli kolmen tunnin keskustelu

Pirkkalan valtuusto keskusteli raitiotiepäätöksestä reilut kolme tuntia kaikkiaan taukoineen noin viisi tuntia kestäneessä valtuuston kokouksessa.

Valtuustossa esitettiin kaksi kunnanhallituksen esityksestä poikkeavaa esitystä, joista äänestettiin. Ensin valtuusto äänesti kunnanhallituksen pohjaesityksen (vaihtoehto C) ja valtuutettu Veli-Matti Ahtiaisen esityksen (vaihtoehto B) välillä. Kunnanhallituksen esitys voittaa äänin 25–18. Seuraavaksi valtuusto äänesti kunnanhallituksen pohjaesityksen ja valtuutettu Raili Naskalin hylkäysesityksen välillä. Kunnanhallituksen esitys voitti äänin 31–11, tyhjiä 1.

Valtuusto hyväksyi valtuutettu Roope Kompan toimenpidealoitteen raitiotiepäätöksen vaikutusten selvittämisestä palo- ja pelastustoimeen. Myös valtuutettu Veli-Matti Ahtiaisen toimenpidealoite hyväksyttiin. Sen mukaan valtuusto pääsee keskustelemaan hankkeen vaiheesta 2, esimerkiksi iltakoululla, ennen kuin kunnanhallitus vahvistaa vaiheen 2 rakentamisen.

Pirkkalan kunta osallistuu Tampereen Raitiotie Oy:n myöhemmin järjestettävään maksulliseen suunnattuun osakeantiin. Valtuusto päätti myös yhtiön lainojen takauksesta.


Lisätiedot

Pirkkalan valtuuston esityslista


Marko Jarva

pormestari
044 486 1111
marko.jarva@pirkkala-new.wp.virnex.fi


Jouni Korhonen
yhdyskuntajohtaja
+35850512 3981
jouni.korhonen@pirkkala-new.wp.virnex.fi

Löysitkö mitä etsit?

Kiitos palautteesta"